Sex education


Vi kommer nog alla ihåg de pinsamma stunderna i skolan då våra lärare hade satt upp sexual undervisning på schemat. Första gången jag hade lektion i detta ämne var det riktigt pinsamt, de delade upp klassen i två grupper, killarna i en grupp och tjejerna i en grupp. Detta var i lågstadiet och vi hade ingen aning om vad de egentligen pratade om, de var få av oss som hade kommit in i puberteten men frågorna var många. Det hela slutade med att de två delade grupperna spionerade på varandra. Mycket fnissande och pikar.

Nästa lektion var i högstadiet, när de flesta redan hade gjort sina debuter och då var det nästan ännu värre att försöka lyssna på läraren. Man var lite mer öppen och förstod vad som sades och vad som var följderna.
Men jag kan fortfarande minnas de jobbiga frågorna som ställdes och att man var tvungen att räcka upp händerna i tron om att alla skulle ha huvudena nersänkta mot bänkarna så man inte skulle se de andra svara, men hur många lyssnade på det?

Sista gången jag fick en undervisning var i gymnasiet. Alltså fick vi en undervisning per period i skolan. Men är detta tillräckligt? Under de senaste åren har det varit stora medie stormar som varnar för olika sexuellt överförbara sjukdomar. Jag minns när de var Klamydia och HIV som var på tapeten. Jag vet inte om de siffrorna som sades då har minskat under de senaste två åren, men om man ser på bilder på tex internet som tonåringar själv gör, så verkar det som om de inte kan vänta..

Därför tycker jag att de flesta hushållen borde använda tvdosan och slå över till TV3 där de nu visar "Sex education" onsdagar klockan 22:00.

De borde alla se, och jag tycker att detta är ett program som ska visas i repris. Hellre visa det än meningslösa program som "Våra bästa år"


Kommentarer
syster

Jag såg oxå programmet! Det är faktiskt riktigt bra! Man borde spela in det och låta ens barn se det när de blir tonåringar! puss

2009-07-09 | 08:43:02
http://vidabuena.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback