Så himla typiskt!

Gah!
Nu kommer en beskrivning om mina tänder, förvarnar er så ni inte behöver spendera tid och läsa det om ni inte är intresserade.
Längst ner i inlägget hittar ni dock information som kan vara till hjälp.


Igår när jag och J skulle krypa till kojs så kände jag hur jag började få ont i mina käkar, de kändes som om någon försöker dra ut tänderna på mig.. Så efter en timme eller två så ökade smärtan och jag letade febrilt efter värktabletter, men som vanligt hade vi inga till hands.
Vaknade några gånger i natt av smärtan och vred och vände på mig. Som tur var så skulle inte J upp och jobba idag då hade han nog hatat mig på morgonen.
Iallafall så hade jag fortfarande samma smärta när jag vaknade imorse så jag tog mitt beslut.

Jag har skjutit upp mitt tandläkar-besök för jag tänkte att det lika gärna kunde vänta till januari då jag har ett jobb igen, för jag måste nämligen dra ut mina visdomständer. Urk.. så rädd.
Men tänkte att de har varit så tight ett bra tag att några månader till inte skulle göra en sådan skillnad, men nu när jag har fått så ont så måste jag göra det nu, vilket innebär att mina sparade pengar, som egentligen inte får röras, måste röras..
När jag var mindre hade jag bråkiga tänder, det var en massa problem, de ville inte växa som de skulle så jag har dragit.. 4 tänder? eller var de 5? (mestadels mjölktänder tror ja?) och därefter väntade några år med tandställning, som inte gjorde mitt liv roligare.
Nu har jag haft turen att få ett vackert leende (ja jag tycker om mina tänder nu) men oturen att hamna hos eländiga tandläkare.
Enligt dem finns det en massa plats i munnen för mina visdomständer, men ärligt talat, så gör det inte det enligt mig.
Tänderna ligger så tight att jag lika gärna kunde ha en enda stor tand i vardera käke, och det medför att när jag försöker vara duktig och använda tandtråd så skärs tandtråden av, för de kommer inte emellan.
Och då byggs det upp tandsten (ja, faktiskt) och då kommer hålen.. Och det kommer inte spela någon roll vad tandläkarna säger, jag ska och kommer dra mina visdomständer. Jag tycker det är ganska lågiskt?

När jag sedan har dragit mina tänder, så kommer jag ta tag i skadan som blivit.. efter det att allt är klart alltså.

En notis till alla:

Om ni ska till tandläkaren och är äldre än 20: försäkringskassan hjälper med 300 kr per år, man ska alltså säga att man vill använda tandvårdsbidraget när man ska betala efter sitt besök.

Det finns också ett högkostnadsskydd, vilket innebär att om ens tandvård vid ett tillfälle kostar mer än 3000 kr så hjälper försäkringskassan med 50% av kostnaden, Dock beror detta också på vad försäkringskassan har satt för referenspris på just den åtgärden, men all sådan information kan man hitta på försäkringskassans hemsida.

I tandvårdsstödet finns ett högkostnadsskydd som innebär att du vid större behandlingar bara behöver betala en del av kostnaden själv. Försäkringskassan betalar ersättning för resten av kostnaderna direkt till din tandläkare.

Jämför priserna

Det är fri prissättning på tandvård. Tandläkare och tandhygienister bestämmer själva priset för olika behandlingar. Du har rätt att veta i förväg vad det kommer att kosta.



Tänk om jag vetat om allt de här när jag gått till tandläkaren tidigare! 

Allt om detta kan ni hitta HÄR

Kommentarer
mor

Va bra gumman att du äntligen tagit tag i det här. =)

2009-10-16 | 06:47:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback