Lite husmorstips

Nu kom jag på ett jätte bra tips att berätta för er!

Om ni brukar använda stickade kläder så kanske ni har märkt att endel kanske krymper lite allt eftersom man tvättar dem? Det har iallafall jag.
Om jag kommit på det här tidigare så hade jag kanske inte slängt mina favorit tröjor/poloklänningar då de drar ihop sig till magtröjor tillslut.

Min älskade kofta som jag köpte via Nelly från Ichi blev misstänksamt kort i rocken tyckte jag. Först trodde jag att det berodde på att jag gått upp i vikt, men en kofta som jag köpte i L borde inte bli som en magtröja då jag hade den som oversize när jag köpte den?
Så därför testade jag att dra i koftan när jag hade tvättat den, men det är ett big no no om man har finstickade plagg..

Så nu kommer vi till tipset:

Häll upp ljummet vatten i handfatet (ej förvarmt) och häll därefter i lite balsam i vattnet, jag använde cirka ett kaffemått.
Sedan är det bara att lägga i ert stickade plagg och låta de dra åt sig balsamet..






När det legat i cirka 5 minuter är det bara att hänga upp det blöta plagget på en galge och hänga in det i duschen då de kommer droppa en del.

Dra försiktigt i plagget så kommer ni märka att de börjar "slappna av" och bli längre.



Jag har endast testat det här på stickade plagg då jag inte tror att det fungerar så bra på bomull tex men man kan alltid testa =)



Före:                                                                                    Efter:



Först nådde den nästan knappt till höftbenen, nu når den nedanför rumpan.. skit härligt att få tillbaka längden!!


Kommentarer
Sara ~ Candis

De var ett bra tips :D



SV. Hihi taaack.

2010-05-10 | 13:19:07
http://candis.se
idah

haha smart! :) Har du kommit på det själv?

2010-05-10 | 19:13:22
http://idahfridhs.blogg.se/
idah

Ah okej! Ganska coolt egentligen vad lite balsam kan göra, haha! ;)

2010-05-10 | 20:04:59
http://idahfridhs.blogg.se/
Sara ~ Candis

SV. :)) tror den bara finns här runtomkring götet tyvärr. Verkligen synd, för glassen är sjukt god. Ju mer grädde desto bättre hihi.



Det var riktigt smart :D måste testa med något plagg sen om något krymper.

2010-05-10 | 21:49:37
http://candis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback