Thailand i stora drag

Jag varnar er redan nu, det är ett långt inlägg!

Efter 6 h i bil mot stockholm (några stopp på vägen osv), en övernattning hos Maddes mamma och ca 14 h på flygplan så landade vi i Phuket.
När vi väl var framme där vi skulle kunde jag nästan sätta mig ner och kyssa marken. Men bara nästan.. urk.

Man möts direkt av guider, taxi chaufförer osv vilket jag inte direkt hade energi för. Tillslut tog vi en minibuss mot Kata beach, och självklart blev det fel. Vi var tvugna att göra ett stopp på ett ställe där de sålde olika typer av resor, varje tillfälle som ges att sälja resor eller liknande utnyttjar dem. Muppar.
Väl i kata promenerade vi direkt in på en av de restauranger jag älskade sist jag var där, men snacka om besvikelse. Minnet var kanske för bra för just vissa detaljer. Dessutom slutade min kamera fungera efter ca 3 kort.

Vi hittade ett jätte bra hotell för en billig peng och jag kommer försöka bo där igen om jag åker dit. Stället heter: Kata palace phuket hotel  och ligger på gågatan mot stranden. Perfekt.
Vi trivdes så pass bra i kata så vi bodde kvar på "vårat" hotell i en vecka, därefter skulle vi vidare mot Krabi.
Båten mot krabi stannade först på Phi Phi och vi valde att hoppa av där istället.

Ett tips: Boka inte hotellet direkt vid hamnen, det är inte alltid så bra som de säger. Bättre att bära på väskan själv och leta upp ett bra boende som passar. Man får trots allt kolla på rummen innan man betalar i sådana fall.

Vi gjorde det felet och fick bära runt extra mycket på väskan för att få tillbaka pengarna och sedan hitta nytt boende.. Är huvudet dumt får kroppen lida.
Jag gillade Phi phi av många olika anledningar men jag blev samtidigt så frustrerad av att vara där. Önskar dock att vi varit kvar där en längre tid och utforskat lite. Man kunde t.ex ta en segeltur runt phi phi och jag vill sparka mig själv för att jag inte tog den turen.
Nåväl, jag kommer åka dit igen.

Efter en tung festnatt vaknade vi i ett kokhett phi phi. Jag och Madde tog oss några simtag och sedan en kajak mot Monkey beach. Vi var inte direkt duktiga på att paddla kajak och vi skrattade hela vägen. På något lustigt sätt lyckades vi paddla tillbaka när det var lågvatten och den vi hyrde kajaken av fick vada ut och hjälpa oss boxera in den igen. ^^ {Vi såg ingen apa heller.. typiskt!}
Dagen efter tog vi våra väskor och for tillbaka mot Kata där vi stannade resterande delen av resan. {Men som tur var tog jag mig en egen tur tillbaka till Phi Phi, man måste chansa ibland och glad är jag för det!}


Monkey Beach

Mysiga gator på Phi phi, Jag vet dock inte om man ska gå till höger eller vänster för att inte vara i vägen för alla förbaskade cyklar ;)





Jag är riktigt glad över att ha gjort denna resan och jag tror att vi alla behövde den. När vi landade i sverige kändes det otroligt skönt. Dock så kan jag lätt skippa det här nu och sätta mig på ett plan tillbaka. NU vet jag att allt är som det ska på hemmaplan ;) Men nu ska jag jobba ihop lite slantar så att jag kan ta mig en ny tur. Antingen i höst eller till våren.. eller båda? Who knows.

Thailand och jag kommer förbli goda vänner. Jag ska dit igen.. och igen.


Kommentarer
Sara ~ Candis

SV. Hahahaha ohhh nooo. Herregud, önskar jag kunde höra mig själv hur jag låter. Lite störande att man tar efter dialekter sådär :D

Utan Gotland blir det nästan ingen riktig semester känns de som :) nej dom bilderna på fältet tog vi på Öland faktiskt :D



Jag vill dit, men ändå inte :) Men de verkar vara otroligt vackert där.

2011-06-07 | 22:11:02
http://candis.se
Emelie

jag håller med dig fulltändigt kicki.. yhs

ailand och jag vi är goda vänner... hahaha vi a



åker tillbaka nu..!!!

2011-06-10 | 14:45:19
http://amenus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback