Seasons of joy

Åh vad jag har längtat efter denna årstid. Vinter. Till största del då julen "ringer in" det vita halvåret vi har här i norden.
Jag ÄLSKAR julen. Julen är enligt mig den bästa högtiden och den ger mig en mjuk och luddig värme i hela kroppen. Ja, varm och gosig.

Just nu vill jag att det ska bli helg så att det blir första advent. IIH! Finally!

För ett tag sedan satt jag och min älskade syster och funderade över vissa traditioner och symbolen som vi förknippar med julen.
Och då ploppar alltid en fråga upp i mitt huvud: varför är flugsvampen en av de dekorationer vi har pyntat med i generationer?
Flugsvampen. Ja den är röd och vit, vilket kan kopplas till julen. Men den är också farlig, dödlig, giftig.

Vi började diskutera om det hade något med vikingarna att göra, men det kändes lite avlägset.

Men nu har jag googlat det (man kan hitta allt via google!) och hittat en teori som känns mer trolig.

Den teorin tyder nämligen på att flugsvampen , precis som hästskon, är en symbol för lycka.
Nå den idén kan jag acceptera. För man är ganska vidskeplig trots allt.
Därför pyntar man med en massa rödvita svampar i hemmet inför jul, en önskan om lycka.



Vad tror ni? Brukar ni pynta med flugsvampar?

Kommentarer
Michaéla

Stod faktiskt och kikade på det idag inne på en affär. Ska pyssla ihop någon form av krans som ska hänga på ytterdörren, och då var det bland annat flugsvampar som dök upp i olika storlekar.

Köpte dock inga, men det är ju rätt sött, och har det en sådan bra betydelse så kanske jag måste sätta dit någon flugsvamp också, och inte bara kottar ;-)

2011-11-22 | 18:10:36
http://michaelaarehn.blogg.se/
Michaéla

haha, nej inte sääärskilt svårt om du frågar mig heller. Men tyckte det var rätt dyrt för att vara ett underställ. Tror det kostade 600 kr/delen.

Nja, jag såg ett reportage i en tidning med en krans som var så fin så jag tänkte testa ikväll/imorgon :)) Kram!

2011-11-22 | 18:25:55
http://michaelaarehn.blogg.se/
Michaéla

Ja, det är ju viktigt med ett bra underställ som du säger! Smuggla ett åt mig med om du får tillfälle ;) Kram!

2011-11-22 | 18:44:19
http://michaelaarehn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback