Smarrigt filmjölksbröd

Lite väl dålig kvalité på den här bilden, men det bjuder jag på idag!
 
Hittade ett recept på ett smaskigt bröd här om dagen, justerade det lite så det passade mina smaklökar och det blev riktigt bra resultat.
 
Man behöver:
 
En ugn som står på 175 grader
En limpform/avlång brödform
Bakplåtspapper
 
4 dl filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl linfrön (krossade eller hela, jag använder hela)
110gr hackade nötter (vad gillar du? jag använder solrosfrö, hasselnötter och mandlar, grovt hackade)
en handfull hackade och torkade frukter (brukar finnas påsar med torkad frukt på t.ex ica. Plommon, russin osv. ta det du gillar)
(här kan du balnda ihop de överstående ingredienserna i en bunke tillsätt sedan resterande ingredienser)
5 dl rågsikt
1 dl rågmjöl
1 tsk bikarbonat
 
Blanda ihop alla ingredienserna.
Bakplåtspappret ska klä formen och sedan fylls den med smeten.
In i ugnen i 75 minuter.
{Efter ca 30-45 minuter kan det vara bra att lägga på en bit grillfolie för att inte brödet ska brännas för mycket.. på bilden ser ni brödet jag misslyckades med.. det blev bränt.)
 
OBS: LÅT BRÖDET SVALNA INNAN NI SKÄR I DET.
Då är det helt färdiggräddat och det håller sig längre.
 
Världens enklaste bröd? Ja jag tror faktiskt det!
Hoppas det smakar!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback