Kapha

Läste lite i det nya numret av Wellness och hittade äntligen lite info som faktiskt beskriver mig som person. Det fanns ett test i tidningen som skulle visa vem man var, men enligt det var jag en annan dosha och den beskrivningen stämmer inte alls på mig.
Så jag läste vidare och jag är, 100%, en Kapha.



"Kapha ger den struktur och stabilitet som Vata och Pitta kan luta sig mot. Kapha-personer är utpräglade vanemänniskor som har svårt att acceptera förändringar även om de kan verka små. Kapha kan ha svårt för släppa ifrån sig och tar gärna in mer än där ger i från sig. Det gäller materiella saker såväl som känslor och föda, varför Kapha har en tendes att gå upp i vikt lätt. På samma sätt kan de bli självömknade och stillastående om de inte släpper sina uppdämda, samlade känslor."

Ja, vem har vi där? Jo det där beskriver mig väldigt bra.
Sedan finns det några karaktäristiska egenskaper som också beskriver mig på pricken:

›Kraftig, solid kroppsbyggnad med grov benstomme och mycket underhudsfett
Lugnt sinne och personlighet, blir sällan arg eller upprörd
Lär sig långsamt, men har gott minne
Låg hunger och långsam matsmältning, tendens till viktökning
Tung, djup sömn ofta med svårigheter att vakna upp
Lugn under press, stark och uthållig, jämn energinivå
Ogillar nya utmanings och förändring, trygghetssökande, familjär och stabil
Blek hud men blir solbrända och gillar värme
Ogillar alltför kallt, fuktigt väder

Informationen hittade jag här {länk]

 

Enligt Wellness tidningen hamnar jag i obalans om jag sover förmycket, äter rött kött, äter för fet mat och rör mig för lite. Ja, jag känner det i kroppen.

Och som texten beskriver här uppe blir jag stillastående om jag mår dåligt av det som sker runt om mig. Ja!

 

Jag tror helt och fullt på det här och kommer börja leta fram en massa bra saker som kan få mig att må bättre.

Bland annat ska jag äta het/kryddig mat och trivs bäst med värme. Haha, HEJ THAILAND! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback