Broccolisoppa, my way

 
Visste ni att broccoli är en av det nyttigaste grönsakerna? Antioxidanter, kalcium, järn, vitaminer {massor med olika vitaminer!), fibrer & ja, allt möjligt gott och nyttigt.
Broccoli sägs också motverka cancer vilket känns riktigt positivt och värt att nämna såhär i oktober månad och allt.

Broccoli är dessutom en av mina favoriter att tillaga, dock en grönsak som jag verkar glömma bort lite titt som tätt, {Det är ju riktigt gott och mättande!) Så idag tog jag fram lite fryst broccoli och gjorde mig en soppa till lunch/middag.
 
Tänkte dela med mig om hur jag gör min sopppa:
 
Jag använder:
2-3 portioner
 
Ca 200-250 gr {fryst} broccoli (jag vet inte exakt, jag lagar alltid "på en höft" man får gå efter egen smak)
½ - 1     gul eller scharlottenlök
1 - 2      vitlöksflyftor (jag ÄLSKAR vitlök.. så jag tar minst två.. beroende på storlek)
Lite smör att steka löken med
Cayennepeppar
salt
vitpeppar
chilipulver
Vatten
1 - 2dl grädde {åter igen, jag höftar här.)
2 tsk grönsaksbuljong, pulverbuljong.
 
Såhär gör jag:
 
Hackar löken och vitlöken ganska grovt och steker dem med lite smör i en kastrull.
Salta peppra och ha på cayennepulvret.
Här brukar jag också ha på pyttelite chilipulver så att man får fram smaken ordentligt. Tänk på att inte överdriva med kryddningen [och med det menar jag absolut chilin] här.. det går alltid att få fram mer styrka/smak senare.
Dags för broccolin
Tillsätt vatten så att det täcker broccolin
Nu är det bara att tillsätta buljong och smaka av med grädde så att det blir lite krämigt.
Saknas det smak så kan man krydda lite extra, men buljongen brukar sköta det mesta.
När jag är nöjd med smakerna så tar jag av kastrullen från plattan och mixar allt med en stavmixer {Se upp för stänk! En kökshandduk över kastrullen brukar skydda ganska bra).
 
Hoppas ni gillar det! Jag fullkomligt ÄLSKAR min soppa och den känns perfekt nu när tårna börjar förvandlas till istappar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback