Det där med hemmagjort vax..

 
 
Jodå, jag har Youtube'at och fann att man faktiskt kan göra eget hårborttagningsvax hemma.. och enkelt såg det ut.
Det man behöver är socker, vatten och citronsaft (en använde även salt..)
Så då tänkte jag att jag skulle vara ekonomisk och testa.
 
Det finns två typer av vax, mjukt/flytande vax och hårt vax.
Mjukt/flytande vax (ungefär som på bilden..) innebär att man breder ut vaxet i ett tunt lager på området man ska vaxa och sedan drar bort det med hjälp av en remsa.
 
Hårt vax innebär att de torkar eller att det är tillräckligt "segt" så att man kan använda det direkt och dra bort håret med. Det ena vaxet kan t.ex. torka till ett skal som man drar bort. Det andra är mer som kola som man drar ut på kroppen och snabbt drar bort igen. (svårt att förklara, men tror att ni kanske förstår. Annars får man fråga)
 
Iallafall:
Jag tänkte att jag skulle testa båda..
 
Test 1: Flytande vax.
 
Det började riktigt bra, jag höftade lite och hade brunt muscovado socker hemma, så jag tänkte att det var en bra ingrediens..
Och ja, jag kokade upp ingredienserna och tyckte att jag var smart när jag gjorde dropptest (precis som man gör när man kokar knäck) för att få en ganska seg konsistens när de svalnat (därav dropptestet i vatten)
Jag erkänner, jag blev ganska mallig dessutom.
"Hah, att jag aldrig testat det här förut, jag är fantastiskt duktig på det här..Inte alls svårt..." Mja..
Resultatet från hett hett hett var helt klart godkänt. Jag lät blandningen svalna lite och sedan försökte jag mig på en remsa, funkade ypperligt! Men... när jag skulle ta en ny skopa med vax hade vaxhelvetet svalnat för mycket och förvandlats till en ganska grynig konsistens..som senare blev stenhård.. Fail 1.
 
Test 2: Hårt vax.
 
Mja, här tänkte jag testa den här kolaklumpen istället.. (kan inte rätt ord för den typen av vax.. sockervax?) Anywho, tänkte förbättra mina chanser genom att kolla på youtube MEDANS jag kokade ihop det andra försöket på spisen.
Åter igen, höll koll på resultatet och det liknade videon VÄLDIGT BRA! Åter igen, ganska mallig där vid spisen och var ganska säker på att jag skulle lyckas.. men..
Ja, det funkade bra ända tills jag skulle arbeta med kolaklumpen.
 
Man ska bre ut/hälla ut sockerblandningen på en värmetålig yta (i mitt fall metall, hon i videon rekommenderade marmorskiva..) och sedan arbeta med en sked tills man kunde hålla den i handen (fast fortfarande väldigt varm klump) och då skulle man knåda kolan, dra i den.... och det funkade väldigt bra tills.. jag höll den i handen 5 sek för länge och sockerdegklumpen bestämde sig för att åter igen bli flytande och sippra ner mellan fingrarna och händerna blev två klisterlabbar som jag fick stå och gnugga bort socker från i en kvart.
Vad gör Kristina?
Jo hon försöker smeta ut skiten på benen ändå... Det kanske går att dra bort?
 
Om någon hamnar i samma sits: DET GÅR INTE!
 
Jag fick sitta och skrubba bort halva benen för att få bort den där sockerblandningen och plocka fram min [för}gamla epilator trots allt..
Och rengöra golvet från sockerklumpar..överallt.
 
 
Nu får jag vänta någon vecka tills det är dags för nästa försök, då ska jag vara mer förberedd...
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback