Dulche de leche med mandlar

Nom nom!
 
Här om dagen gjorde jag min egna underbara 'Dulche de leche' med mandlar.
Det vill säga, kolasås-glass!
 
Jag hittade receptet HÄR hos otroligt söta M.ade b.y m.ary och jag kunde inte låta bli att testa!
I hennes orginalrecept så använder man rostade hasselnötter. Men jag valde att ta vanliga mandlar istället.
YUM!
 
1 burk sötad kondenserade mjölk
4 äggulor
0,5 dl farinsocker
2 äggvitor
5 dl vispgrädde
En ordentlig näve med mandlar (eller rostade hasselnötter? eller valnötter? eller... ja ni förstår)
 
1. Man kokar hela burken med den kondenserade mjölken i 3 timmar, täckt med vatten under hela tiden. Den kondiserade mjölken förvandlas nämligen till kolasås under de 3 timmarna.
(Koka burken i förväg Så att kolasåsen hinner svalna.. annars blir det äggröra senare i receptet)
 
2. Vispa äggulorna och farinsockret i en bunke till en slät smet.
3. Vispa sedan ner kolasåsen i äggblandingen
4. Vispa äggvitorna ditt ett skum (i en annan bunke)
5. Vispa grädden fluffig (i en tredje bunke)
6. Hacka nötterna grovt
 
Sedan blandar man grädden och äggsmeten, försiktigt så.
Och sist men inte minst, vänder man ner äggvitorna i glasssmeten.
 
Vad vill ni nu ha för nötter? mandlar? Nåväl, dags att blanda ner dem!
 
Har du glassmaskin? Use it! Fast, huvudsaken är att du har en frys.
Dags att frysa in din glass!
 
 
Jag tror det var allt, annars kan ni dubbelkolla hos M.ade b.y m.ary , så får ni absolut allt rätt!
 
Jag skulle göra den här glassen för att inviga min nya glassmaskin.. men jag hade inte läst instruktionsmanualen innan, för jag hade missat den lilla detaljen att glassmaskinen skulle vara fryst. Och skulle ha varit i frysen MINST 12 timmar innan användning.. Så puckot fick allt snällt frysa in glassen på gammalt hederligt vis.. men vad gör det? Glassen blev MINST lika god för det!
Ett litet minus blev dock att de stora goda bitarna av mandeln hamnade i botten..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback