Gaeng ped gai

Ingredienserna, det som saknas på bilden är såklart kycklingen
Det bästa när man lagar den här rätten är att man får smaka av hur mycket man vill...
 
 
Här kommer receptet på en underbart god röd curry som jag hittade hos söta Tsukii för länge sedan men som fortfarande är en favorit för mig.
Jag har dock kortat ner hennes recept och visar bara vad jag använde denna gång. Så klicka HÄR om du vill se orginalreceptet.
 
 
Gaeng ped gai
ca 3-4 portioner
 
Ris
800 gr kycklingfilé
2-3 msk matlagningsolja (det ska täcka kastrullens botten)
1½ msk red curry paste
1 burk kokosmjölk
2 msk fisksås
3 tsk strösocker
1 burk mini majs (eller bambuskott)
1-3 thaibasilika blad
½ gul paprika
½ röd paprika
 
Börja koka riset direkt
Strimla paprikorna och kycklingen
skölj mini majsen
värm oljan i en kastrull och stek curry pastan i ca en minut
häll i kokosmjölken, strösockret och fisksåsen
tillsätt kycklingen och låt den koka så att den nästan är helt färdig.
(Glöm inte att kolla till riset, är det klart?)
tillsätt mini majs och paprikorna
låt det koka så att kycklingen är helt klar
tillsätt thaibasilikan efter smak
 
Sedan är det klart!
 
 
Jag älskar både röd och grön curry, det är smaker som får mig att känna mig hemma.
Har ni möjlighet att testa det här receptet så gör det!
Det är sådant som får mig att klappa mig på magen och nynna "Yummy, yummy in my tummy" och jag vågar nästan säga att ni inte kommer bli besvikna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: [publiceras ej]

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback